tirsdag 24. august 2010

Granskuddsirup





Jeg har nok arva ett gen eller to av mine forfedre, fra den tiden man var avhengig av naturen og det den hadde å gi, for å overleve.



Når våren kommer og ting begynner å spire rundt meg, får jeg en uimotståelig trang til å plukke planter, frukt og bær, og lage forskjellig av dette. Jeg liker å prøve nye ting, og bruker råstoff som kanskje ikke er så vanlig for folk flest



I begynnelsen av juni, tok jeg med meg kurven min opp i skogen like ovenfor huset vårt. Den fyllte jeg med de små lysegrønne, myke granskuddene som jeg fannt. Det tok sin tid, for de var ennå veldig små, men været var fint den dagen, og det var godt å være utendørs

Vel inne på kjøkkenet igjen, kokte jeg de i vann en halvtimes tid. Deretter blanda jeg avkoket med masse sukker, og kokte dette inn til en sirup. Tror nok jeg kokte det vel lenge, for sirupen ble ganske hard.



Resultatet ble forbløffende godt. Utfordringen nå blir å finne ut hva jeg skal bruke det til. Må nok innrømme at jeg tar en teskje av å til når søtsuget melder seg:) . Ellers så har jeg tengt å forsøke sirupen i forskjellig bakverk, og prøve å improvisere litt etterhvert.

1 kommentar:

  1. Så artig. Har aldri tenkt på å bruke granskudd til noe annet enn å spise en eller to når man går forbi... Veldig kreativt! Flott teppe du har heklet :-)

    SvarSlett